1. Taboe-doorbrekend: Voorkoming zelfmoord
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, even voorstellen: Mijn naam is Dick Schoneveld.
Begin november 2012 werden we opgeschrikt door de zelfmoord van Tim Ribberink, die zijn hele leven lang was gepest. Op 11 december liep Fleur Bloemen onder een rijdende trein. De kans dat zulke afschuwelijke gebeurtenissen gauw worden vergeten is groot, want pesten lijkt zo normaal en van alle tijden: waar er rivaliteit is tussen mensen, is er de neiging om te pesten, het is een wijdverbreid verschijnsel en lijkt het meest voor te komen op scholen. Een zeer ruime definitie van pesten luidt: "Het onsportief omgaan met rivaliteit". Het geweld, ja ieder onsportief gedrag op het voetbalveld, zoals trekken aan het shirt van de tegenstander, jaagt het pesten buiten het veld aan, en andersom. Immers, mensen beïnvloeden en imiteren elkaar.
HEB JE PLANNEN OM JEZELF IETS AAN TE DOEN? JE KUNT ME BELLEN ZONDER DAT IK KOSTEN IN REKENING BRENG. ALS
JE ZELFMOORD PLEEGT, DAN STRAF JE OOK MENSEN DIE NERGENS SCHULD AAN
HEBBEN. ZIJ HEBBEN HET BESTE MET JE VOOR, KUNNEN JE NIET MISSEN EN HOUDEN VAN JE. GOOI
HET KIND NIET MET HET BADWATER WEG. WANNEER DE PROBLEMEN VOORBIJ ZIJN,
KUN JE MENSEN HELPEN DIE IN HETZELFDE SCHUITJE ZITTEN ALS JIJ NU. JE
KUNT ME NU BELLEN ZONDER DAT IK KOSTEN IN REKENING BRENG EN ZONDER DAT IK IETS ANDERS TERUGVERLANG (0313-437487,
eventueel antwoordapparaat, ik bel terug, of 06 130 231 61. EMAIL: DJSCHONEVELD@KPNPLANET.NL.
MENSEN DIE PESTEN, HEBBEN EEN GESTOORDE KIJK OP DE WERKELIJKHEID EN OP MACHT. ZIJ
TRACHTEN, UITERAARD
TEVERGEEFS, MEER
INHOUD EN BETEKENIS (??!!) AAN HUN LEVEN TE GEVEN (??!!) DOOR
ANDEREN TE BESCHADIGEN, TE VERNEDEREN EN TE BELEDIGEN. DEERNISWEKKEND!
WELK BEELD MOET JE VAN JE LEVEN HEBBEN OM JE HIERTOE TE VERLAGEN?! JE
VERRIJKT JE LEVEN ALS JE IETS VOOR
ANDEREN KUNT BETEKENEN. DIT IS EEN VAN DE MEEST BASALE EN VOOR DE HAND
LIGGENDE
UITGANGSPUNTEN VAN EEN ONTWIKKELDE EN BESCHAAFDE SAMENLEVING.
IK ATTENDEER JE OP "PESTEN!" EN "WORKSHOP REAGEREN OP KRITIEK EN PESTEN". IK WIL BRIEVEN MET JE OPSTELLEN OF IEMAND BELLEN (KOSTELOOS).
De Stichting Aanpak
Verlegenheid beperkt zich, qua suïcide, voornamelijk tot preventie via
telefoongesprekken, e-mailcontact, persoonlijke gesprekken en behoedzame en discrete bemiddeling.
2. Algemeen. Kinderen.
Verlegenheid kan zijn ontstaan door pesten.
De aanpak van verlegenheid bij kinderen is in principe hetzelfde als bij volwassenen, namelijk door hen te leren hoe weerbaar te kunnen zijn, en wel als volgt:
Dit kan geëffectueerd worden in de vorm van een cursus met een zelfhulp-concept. Hierbij leert de groep zichzelf te begeleiden door een goede samenwerking. Hierdoor stijgt het zelfvertrouwen zeer aanzienlijk. Altijd is een ouder aanwezig.
Uiteraard is het van belang de hulp af te stemmen op de verschillende ontwikkelingsstadia van kinderen in de diverse leeftijden.
Toelichting
Dit
is heel goed uitvoerbaar met
gebruik van een speciale, op zelfhulp toegesneden methode, die ik in
de periode 1989-1995 heb mogen ontwerpen en ontwikkelen. In
genoemde periode en daarna was ik cursusbegeleider
(regiocoördinator) van de Vereniging van Verlegen Mensen, waarin ik nu
nog steeds als zodanig werkzaam ben. De vereniging is opgericht
in 1988 en staat open voor in principe alle
mensen vanaf 18 jaar die hun
denkwijze en sociale vaardigheden willen verbeteren. Met bedoelde
zelfhulpmethode is 17 jaar
succesvol gewerkt bij het geven van de basiscursus van de
vereniging. In 2002 en 2007 zijn er verbeterde herdrukken verschenen;
daarbij zijn de principes van de zelfhulp, de z.g.
groene-kaart-methode, geheel gehandhaafd op grond van de behaalde
successen. Een onmisbare leidraad en een zeer belangrijke bron van
materiaal bij het opstellen van de eigenlijke oefeningen waren het
boek "Aan verlegenheid valt iets te doen, een cursus in plaats van therapie" van prof. dr. Henk T. van der
Molen, nu decaan van de faculteit Sociale
Wetenschappen van de Erasmusuniversiteit, die beschermheer van de
stichting is. (Zie huishoudelijk reglement). De directieve therapie,
gekenmerkt door positieve uitgangspunten (voor een groot deel ontworpen
en ontwikkeld door Kees van der Velden, destijds hoofdredacteur), heeft
ook in belangrijke mate bijgedragen aan de totstandkoming van de
handleiding voor de basiscursus. De heer Van der Velden is nu wetenschappelijk
hoofdmedewerker bij de universiteit van Utrecht.
3. Algemeen. Volwassenen.
a. Oefenen met rationeel denken, probleemanalyses en communicatieve vaardigheden, zoals luisteren, spreken, assertiviteit.
b. Het ondersteunen van de Vereniging van Verlegen Mensen, die een uitgebreid aanbod verzorgt voor leden vanaf 18 jaar. Daarvoor zijn nooit voldoende kaderleden beschikbaar, en zij allen hebben het zo druk, dat zij vaak niet toekomen aan essentiële taken,
Voorbeelden
Het zich bekwamen
in het geven van interviews ten behoeve
van ledenwerving. De stichting wil trachten hier een helpende hand te
bieden.
Een ander voorbeeld is het trainen in het goed geven van kritiek en
reageren op kritiek,
waarvoor de stichting workshops gaat geven vooral om het goed besturen
van
de vereniging te bevorderen. Klik aan: Workshop reageren op kritiek en pesten. Ten derde zijn
vergadertechnieken onmisbaar voor de kaderleden die in een
commissie of het bestuur samenwerken. Klik aan: Bestuurlijke principes. Ten slotte: Uiteraard wordt het
aanbod van de vereniging doorlopend aan kritisch onderzoek onderworpen.
Wat de basiscursus betreft wordt lering getrokken uit de ingevulde
evaluatieformulieren, behorende bij les 10 en 20 van de cursus.
De stichting wil ook een voorportaal van deze vereniging zijn ten behoeve van hen die zich niet meteen in groepsverband willen toeleggen op overwinning van hun verlegenheid.