Toelichting
Binnen de Vereniging van Verlegen Mensen is er een paar keer iemand geweest die gevraagd heeft naar een beroepskracht voor begeleiding van de avonden, toen het cursusmateriaal nog niet zo uitgekristalliseerd was als nu. Het bestuur van de vereniging heeft er als volgt op geantwoord, een antwoord waarin de stichting zich geheel kan vinden.
CITAAT
Omdat het aantrekken van een professionele kracht niet
past bij de zelfhulpfilosofie van de vereniging, zoals die in de statuten is
vastgelegd, heeft het bestuur besloten geen psychologen in de groepen toe te
laten, ook niet in het uiterste geval.
Het binnenhalen in de groepen van psycho- en andere -logen voor groepsbegeleiding druist in tegen het principe van zelfhulp. Begeleiding van groepen via zelfhulp stimuleert groepsleden tot actief gedrag en verantwoordelijkheid. Het zelf opdoen van kennis en vaardigheden op het gebied van begeleiden van groepen heeft als extra voordeel dat dit zelfvertrouwen geeft.
.
De
zelfhulpfilosofie is besproken in het kaderweekend in de jaren 90. Door de kaderleden zijn
toen de voordelen van de zelfhulporganisatie als volgt onder woorden
gebracht.
- zelfhulp: je bent gelijkwaardig aan
elkaar en er is wederkerigheid in de vorm van elkaar behulpzaam zijn
- meer herkenning en erkenning met
het doel om de verlegenheid te overwinnen
- mogelijkheid om contacten te leggen
met gelijkgestemden
- goedkoper (geen dure therapieën)
- in eigen tempo in een vertrouwde
omgeving aan je verlegenheid werken (dit houdt wel in dat de voortgang van de
ontwikkeling je eigen verantwoordelijkheid is)
- alle leden hebben een
gemeenschappelijk doel
- gevarieerd aanbod / breed
oefenterrein / informele omgeving
Los van de cursusavonden zelf moedigt de vereniging het opdoen van kennis en inzicht aan door het laten optreden van professionele krachten bij landelijke dagen en cursussen voor kaderleden. Op deze wijze kunnen professionele krachten onze (kader)leden inspiratie geven om op hun plaats gemotiveerd aan de verlegenheid van henzelf en mede-leden te werken.
EINDE CITAAT
- Leren spreken in een groep
- Leren improviseren en omgaan met onverwachte situaties
- Leren de cursusavond voor je te zien (visualiseren).
- Helder het doel van een oefening kunnen uitleggen
- Leren observeren, leren zien wat een groepslid aan kan
en wat (nog) niet.
- Leren onderbreken van een groepslid
- Leiden van een discussie
- Leren kritiek zodanig te uiten dat de cursisten niet
gekwetst worden en zij toch verder geholpen worden
- Leren kritiek te ontvangen en erop te reageren
- Leren de gang van zaken in dienst te stellen van de
doelstellingen van de cursus
‑ Timing
- Leren overleggen
- Leren positieve inbreng te belonen en negatieve inbreng om te buigen.
- Leren elkaar aan te vullen maar niet af te vallen
- Leren zelf een voorbeeld te geven bij het toepassen van
de communicatieve vaardigheden
- Methoden om de onderdelen van de avond niet te laten
uitlopen (technieken om een verhaal af te breken)
- De mate van openheid / geslotenheid van de cursisten
leren respecteren.
- Juist doorverwijzen naar RIAGG